Voor de UGent en voor alle UGent’ers

Verkozenen die kandidaat zijn voor herverkiezing, motiveren dit wel vaker met het argument: “Het werk is nog niet af.” Dat is een dooddoener natuurlijk, want in grote organisaties is het werk nooit af. Wij zijn kandidaat voor een nieuw mandaat van rector en vicerector omdat we onze inzet en ervaring verder ten dienste willen stellen van de UGent-gemeenschap. En omdat we een aantal nieuwe ideeën op tafel willen leggen. Een tweede termijn als rectoraal team betekent voor ons dus niet zomaar business as usual.

Onze uitgangspunten blijven stevig overeind: vertrouwen, vrijheid gekoppeld aan verantwoordelijkheid, participatie en overleg, en een resolute keuze voor een universiteit die maatschappelijk betrokken is. Dit zal de rode draad blijven in alles wat we ondernemen. We gaan voortbouwen op beleidskeuzes die de afgelopen bestuursperiode werden gemaakt, maar we willen ook nieuwe voorstellen formuleren om antwoorden te bieden op bekommernissen en uitdagingen die zich, vandaag en in de toekomst, zullen aandienen.

Het welzijn van medewerkers en studenten staat hoog op onze agenda. De voorbije jaren is duidelijk geworden - en niet alleen als gevolg van de pandemie - dat de universiteit meer oog moet hebben voor het persoonlijk welbevinden van de UGent’ers. Welzijn op het werk is in grote mate verbonden met arbeidsorganisatie, inspraak, jobinhoud, werkdruk, stress, autonomie en verbondenheid. In overleg met faculteiten en directies werden hieromtrent actieplannen opgesteld - in een volgende beleidsperiode willen we die nog versterken.

Voor het welzijn van studenten zijn het lesgebeuren en de studievoortgang vanzelfsprekend heel belangrijk. Ten behoeve van onze jongste studenten willen we initiatieven ontwikkelen die bijdragen tot een doordachte studiekeuze en zullen we sterker inzetten op activering, begeleiding en remediëring. Het eerste jaar aan de universiteit, en zelfs het eerste semester, is immers van cruciaal belang voor het verdere verloop van de opleiding.

We moeten ook nadenken over de onderwijsvormen van morgen, over alle opleidingen en opleidingsjaren heen. De coronacrisis heeft ons verplicht de onderwijspraktijk aan de UGent grondig te hertekenen. We hopen allemaal dat we volgend academiejaar opnieuw in normale(re) omstandigheden zullen werken, maar we kunnen van het afstandsonderwijs elementen behouden die een echte meerwaarde bieden, en kiezen voor een slimme mix van on campus en online onderwijs. Die slimme mix willen we samen met iedereen die betrokkenen is bij onze onderwijsactiviteiten concreet uitwerken.

Samen met de UGent-onderzoeksgemeenschap willen we dan weer nagaan welke mogelijkheden er zijn om ZAP-leden niet alleen bij de start (wat we reeds realiseerden) maar ook in een latere fase van hun loopbaan op niet-competitieve wijze (en binnen de marges van wat haalbaar is) onderzoeksmiddelen ter beschikking te stellen. De meeste kanalen voor onderzoeksfinanciering zijn vandaag erg competitief. Competitie is op zich niet slecht, maar er zijn ook nadelen aan verbonden. We willen zoeken naar een betere balans tussen competitief en niet-competitief toegekende onderzoeksfinanciering.

Administratieve processen die zinvol zijn, moeten behouden worden. Wat zinvol is maar efficiënter kan, moet ons aanzetten om dingen anders en (nog) beter te doen. Processen die geen meerwaarde hebben, moeten we durven af te schaffen. We hebben de talenten en de inzet van iedereen hard nodig, maar niet noodzakelijk alle bestaande processen. De coronacrisis heeft ook UGent Verlicht geen goed gedaan. Desondanks hebben we belangrijke eerste stappen gezet. Laten we samen op het ingeslagen pad verdergaan.

De voorbije bestuursperiode werden voor het eerst zes universiteitsbrede beleidskeuzes vastgelegd, die we als UGent gedurende een vierjarige beleidscyclus extra ter harte nemen. De vastlegging van universiteitsbrede beleidskeuzes zorgt voor gezamenlijke actiepunten en ambities, over de grenzen van faculteiten en directies heen. We willen deze aanpak verderzetten, mede omdat de feedback die we hierover recent kregen vanuit faculteiten en directies, bijzonder positief was. Voor de volgende beleidscyclus stellen we voor om de huidige zes thema’s te behouden en schuiven we ook twee extra thema’s naar voren: internationalisering en psychosociaal welzijn.

We openden het academiejaar 2020-2021 op een speciale plek: niet zoals gebruikelijk in onze Aula Academica maar wel op de campus van het UZ Gent. We wilden daar een duidelijk signaal mee uitzenden: zorgzaamheid doet ertoe aan de UGent, in al haar facetten. Dat het UZ Gent een zeer belangrijke entiteit vormt binnen onze universiteit, behoeft geen betoog. Door het academiejaar op een bijzondere plek te openen, wilden we dankbaarheid en waardering tonen, voor álle zorgverleners en voor onze collega’s van het UZ Gent in het bijzonder. De verdere uitbouw van het UZ Gent zal de komende jaren onze aandacht krijgen. Onder meer de realisatie van het Masterplan UZ Gent en van het bijbehorende nieuwbouwproject, kunnen op onze volle steun rekenen.

Het credo van onze universiteit is ‘Durf denken’. Het UZ Gent voegde daar enkele jaren geleden de slagzin ‘Denk zorg’ aan toe. Beide omschrijven perfect wie en wat we willen zijn.

Rik & Mieke